Alpha Solutions: Vi vil have fornyelse

Ulrik Thørner CEO i Alpha Solutions har brugt T4C som rejsepartner flere år i træk til den årlige rejse for alle 90 medarbejdere. Han fortæller her om virksomhedens forhold til teambuilding, om fornyelse af koncept, og hvorfor det er afgørende at have en rejsepartner med under hele forløbet.

Hvad giver det virksomheden at tage på en tur sammen en gang om året?

”Vi oplever en klar gevinst ved at tage af sted sammen, alle medarbejdere. Vi lærer hinanden at kende på nye måder og i en ny kontekst. Og det betyder, at vi får styrket relationer på kryds og tværs i hele vores organisation, som vi ikke kunne få, hvis vi bare arbejdede stringent med faglige problemstillinger 24/7.”

Hvordan prioriterer I faglige seminarer over for sociale aktiviteter på jeres medarbejderrejser?

”Når vi er afsted, har vi altid et element, som ligner et klassisk seminar med i programmet. Her diskuterer vi faglige problemstillinger og tager relevante emner op. Men vi prioriterer de sociale arrangementer på firmarejserne lige så højt – om ikke højere, for netop at styrke sammenholdet internt.”

Hvad ser I som den gode teambuilding, og hvordan planlægger i den del?

”Hos Alpha Solutions er vi ikke så vilde med teambuilding på den påtvungne måde. Vi har den tilgang, at der skal være et element af frivillighed og personlig interesse i aktiviteterne. Det, at man selv kan vælge, er efter vores overbevisning med til at styrke engagementet og dermed gevinsten. T4C er en vigtig samarbejdspartner i udvikling og eksekvering af de sociale arrangementer efter netop vores ønsker. Og det kræver jo lidt ekstra, fordi der både skal være noget for de medarbejdere, der gerne vil deltage, og dem, der ikke vil.

Et godt eksempel var på vores sidste rejse til Italien. Her fik T4C den idé, at vores medarbejdere selv skulle stå for middagen en aften sammen med nogle professionelle pizzabagere. Men hvor andre havde valgt at lave det til tvungen teambuilding, så var det valgfrit hos os at deltage. Det gav en fantastisk dynamik og ruskede op de vante roller blandt medarbejderne. Der var særlig én gruppe, der engagerede sig så meget i pizzabagningen, at de endte med at lave mad til de andre, der hellere ville smage vin, slappe af eller blot kigge på. Og det gav nogle overraskende og sjove samtaler og en anderledes gruppedynamik, end vi havde kunne fremtvinge selv.”

Hvordan fornyer I jer, når I rejser hvert år med jeres medarbejdere?

”Vores erfaring er, at man er nødt til at overraske medarbejdere og nytænke konceptet for at få et stort udbytte ud af hver eneste tur. Hvor vi en del år er gået efter 5-stjernet luksus og ekstravagante aktiviteter som det ekstra lag, så prøvede vi på sidste tur noget nyt, nemlig at skifte de 5 stjerner ud med autenticitet og fællesskab. Det kræver meget af T4C som vores rejsepartner at ramme vores ønsker, selvom vi skifter kurs. Og det formår de, gang på gang.

Hvorfor er en rejsepartner som T4C vigtig for jer, når I er på rejsen?

”Den største forskel på T4C og de øvrige rejsepartnere, vi tidligere har haft, er at de er til stede både før, efter, men også under rejsen. De har været on site, før vi ankommer, de har briefet hotelpersonalet, besøgt restauranterne og er til stede hele tiden. Det gør en kæmpe forskel for os som ledelse og gør, at vi kan slappe fuldstændig af. Vi ved, at T4C har styr på alle detaljer hele tiden. Og opstår der problemer undervejs, så dealer de med dem med det samme. Jeg kan være tilstede for mine medarbejdere på en helt anden måde, end hvis jeg skal bruge tid på problemløsning og på at svare 20 medarbejdere i træk på, hvornår bussen kører. Dem sender jeg nu gladeligt videre til T4C”